Pasjansgry.pl
Pomoc
Wyniki
Nowa
Menu
Opcje
Scopa Runda: 0

Scopa

Typ gry: Gra karciana
|
Liczba graczy:2

O grze Scopa

Scopa to tradycyjna włoska gra karciana, jej wariant Escoba jest popularny także w Argentynie i Brazylii.


Nazwa "Scopa" w dosłownym tłumaczeniu znaczy "miotła", odnosząc się do celu gry - zmiecenia wszystkich kart ze stołu.


Według Wikipedii, istnieją dowody na to, że Scopa była popularna we Włoszech już w XVIII wieku, lecz nieznane jest pochodzenie samej gry.

Włoska talia kart

Scopa rozgrywana jest tradycyjnie włoską talią kart. Włoska talia składa się z 40 kart podzielonych na Kielichy, Monety, Miecze i Maczugi. Każdy kolor zawiera 10 kart - Asa, 2, 3, 4, 5, 6, 7, Waleta, Rycerza i Króla.


Nasza gra oferuje wybór francuskich, włoskich lub hiszpańskich talii kart.

Wybierając talię francuską do gry w Scopa, kolory są następujące:
Monety to Karo.
Kielichy to Kier.
Miecze to Pik.
Trefl to Trefl.

Jak grać w Scopa?

Na początku gry każdy z graczy otrzymuje trzy karty na rękę, a cztery rozdawane są odkryte na stół.


Po rozdaniu kart pierwszy gracz zagrywa jedną ze swoich kart, następnie drugi gracz jedną kartę i tak dalej.


Kiedy obaj gracze zagrają swoje trzy karty, każdemu graczowi rozdawane są po trzy kolejne karty ze stosu i tak dalej, aż do wyczerpania zapasu kart.


W każdej turze gracz wybiera jedną kartę do zagrania.

  1. Jeśli wartość zagranej karty jest równa wartości jednej z kart na stole – gracz zabiera zarówno zagraną kartę, jak i kartę ze stołu.
    Na przykład - na stole leży 3, 4 i 7. Jeśli gracz zagra 7, zabiera swoją 7 i 7 ze stołu.

  2. Jeśli gracz zagra kartę, której wartość równa jest sumie dwóch lub więcej kart na stole - zabiera wszystkie te karty wraz z tą zagraną przez siebie.
    Na przykład, gracz zagrywa 8, a na stole leży 1, 2 i 6 - zabiera swoją 8 oraz 6 i 2 ze stołu.
    Jeśli możliwych jest do rozegrania kilka opcji, na przykład 5 gracza może zebrać 4+1 lub 3+2 - gracz wybiera, które karty chce zebrać.

    Jednak zebranie pojedynczej karty zawsze ma pierwszeństwo. Na przykład, jeśli gracz zagra 5, a na stole znajdują się karty 5, 4 i 1, zawsze należy zebrać pojedynczą kartę 5.


  3. Jeśli na stole nie ma żadnych kart pasujących do zagranej karty, kartę należy odrzucić i zagrać na stół odkrytą, łącząc ją z pozostałymi kartami na stole.
    Nie można odrzucić karty, która pasuje do kart już leżących na stole.

Jeśli zagrana karta zbierze wszystkie odkryte karty ze stołu, nazywa się to scopa (miotła). Jeśli po zagraniu ostatniej karty na stole nadal znajdują się karty, zostaną one automatycznie przechwycone przez gracza, który jako ostatni zebrał jakiekolwiek karty.

Punktacja

  • Każda Scopa to jeden punkt.
  • 1 punkt otrzymuje gracz, który zebrał najwięcej kart. W talii jest 40 kart, więc nie przyznaje się żadnych punktów, jeśli każdy gracz weźmie 20 kart.
  • 1 punkt przyznawany jest graczowi, który zebrał najwięcej monet (lub kierów), jeśli obaj gracze wzięli 5 monet, punkty nie są przyznawane.
  • 1 punkt przyznawany jest graczowi, który zebrał 7 Monet.
  • 1 punkt otrzymuje gracz z najwyższym wynikiem głównym (opisany poniżej), jeśli obaj gracze mają taki sam wynik główny, punkty nie są przyznawane.


Wynik główny jest obliczany jak niżej:
Każda karta ma wartość główną, która nie jest powiązana z jej wartością nominalną.
Wynik główny oblicza się, dodając wartości główne kart o najwyższej wartości nominalnej z każdego koloru.

Wartości kart Główna wartość
Siódemka 21 punktów
Szóstka 18 punktów
As 16 punktów
Piątka 15 punktów
Czwórka 14 punktów
Trójka 13 punktów
Dwójka 12 punktów
Pozostałe karty 10 punktów

Na przykład gracz 1 zdobył 7 Monet (21 punktów), 6 Pucharów (18 punktów), 7 Mieczy (21 punktów) i Asa Trefl (16 punktów), wynik główny będzie wynosił 21+18+21+16=76.


Punkty z danej rundy są dodawane do punktów z poprzednich rund, a grę wygrywa gracz, który jako pierwszy zdobędzie 11 punktów. Możesz dostosować docelowy wynik przed rozpoczęciem gry.


Jeśli obaj gracze zdobędą w tej samej rundzie 11 punktów, rozegrana zostanie kolejna runda, aż jeden z graczy zdobędzie więcej punktów niż przeciwnik.

Uwagi

  • Zebranie ostatnich kart ze stołu w ostatniej turze nigdy nie liczy się jako Scopa.
  • W naszej wersji gry rozdawane są wszystkie karty losowo na wszystkich poziomach trudności, jednak nie jest możliwe wyłożenie na stół 3 lub więcej królów w pierwszej turze.
  • Dla uproszczenia zawsze obliczamy wynik główny, nawet jeśli graczowi brakuje kart jednego z kolorów.
Pasjansgry.pl
   
© 2022-2024 Pasjansgry.pl, Wszystkie prawa zastrzeżone
Ładowanie kart...
Wrócić do strony głównej?
Nowa Gra
Pasjans
Pająk
Gry
karciane
Klasyki
Freecell
Jukon
40
Rozbójników
Piramida
Pauza w grze
Zarejestruj się na Pasjansgry.pl
Nazwa użytkownika
E-mail
Hasło
Potwierdź hasło
Masz już konto? Zaloguj się tutaj
Rejestracja
Witaj z powrotem!
Nazwa użytkownika
Hasło

Zarejestruj się na Pasjansgry.pl
Zaloguj
Pasjans Wszędzie!
Sprawdź naszą nową aplikację
Kliknij na ikonę lub zeskanuj kod QR swoim telefonem [ ? ]Dla iPhone'ów - odblokuj telefon, otwórz aparat i przytrzymaj blisko kodu QR. Dla Androida - jeśli nie posiadasz czytnika kodów QR, odwiedź stronę z przeglądarki i kliknij w baner!
Aplikacja Pasjans w App Store
 
Aplikacja Pasjans w Sklepie Play