Wprowadzenie do Pasjans Baker's Game
Baker's Game jest podobna i poprzedza pasjansa FreeCell. Jedyną realną różnicą jest fakt, że w Baker's Game
stosy kart budowane są tymi samymi kolorami, podczas gry we Freecell karty układane są naprzemiennie kolorami
(czarne i czerwone).
Ta różnica sprawia, że Baker's Game jest znacznie trudniejsza do wygrania niż FreeCell. Według programów do
rozwiązywania gier z około 1,75x10^64 rozdań Baker's Game, około 75% da się wygrać, podczas gdy we FreeCell, w
którym istnieje taka sama liczba rozdań, właściwie wszystkie z nich posiadają rozwiązanie (poza niewielkim
ułamkiem). Prawdopodobnie ze względu na łatwość wygrywania Freecell jest o wiele bardziej popularny niż Baker's
Game.
Historia
C. L. Baker, matematyk, uznawany jest za Twórcę Baker's Game.
Po raz pierwszy gra pojawiła się w rubryce gier matematycznych Martina Gardenera w Scientific American w czerwcu
1968 roku. Jednak jej korzenie sięgają znacznie dalej wstecz.
Strategia Baker's Game
Zapoznaj się ze strategią klasycznego FreeCell oraz z poniższymi wskazówkami:
-
Ze względu na fakt, że każda karta, która nie jest Królem może być położona tylko na jedną kartę, mobilność
(możliwość przemieszczania kart) jest mocno ograniczona w stosunku do Freecell. Z tego powodu konieczne
jest, aby gracze, którzy nie chcą korzystać z opcji cofania ruchu dobrze zaplanowali swoje ruchy przed ich
wykonaniem. Zazwyczaj plan polega na przenoszeniu wielu kart w kolumnach po planszy i do komórek, jak
również na umieszczaniu kart na polach bazowych. Plan powinien kończyć się stanem gry sprzyjającym
wykonywaniu dalszych pozytywnych ruchów. Do wygrania gry potrzebny jest zazwyczaj więcej niż jeden plan w
rozgrywce.
-
Należy budować poukładane stosy na planszy, gdy tylko jest to możliwe. Pamiętaj, że poukładane stosy można
przenosić na raz lub po jednej karcie. Trzeba pamiętać także, że jeśli wierzchnią kartę z poukładanego stosu
da się przenieść na pole bazowe, wszystkie karty z tego stosu mogą się tam znaleźć i należy je przenosić
pojedynczo.
-
Czasami błędem może być przeniesienie karty na inną na planszy, ponieważ może to ograniczyć mobilność innych
kart. Np. kilka ruchów po przeniesieniu 2 na stos 3-4 możesz odkryć, że 3-4 mogły zostać przeniesione na
inny stos z piątką tego samego koloru. Natomiast zestaw kart 2-3-4 może nie dać się już przenieść, bo nie ma
wystarczającej liczby pustych komórek.
-
Przenoszenie kart z planszy na pole bazowe tylko zwiększa mobilność. W związku z tym (w przeciwieństwie do
Freecell), przeniesienie karty na pole bazowe nigdy nie jest błędem.